У дисертації запропоновано новий підхід до вивчення мотиваційної бази ергонімів як знаків соціокультурного простору України й англомовних країн. У роботі розкрито механізми програмування мотиваційної бази назв закладів харчування України й англомовних країн та систематизовано їх за актуалізацією мотиваційних ознак. Cхарактеризовано мотиватори, на основі яких утворено назви закладів харчування України й англомовних країн, що набули статусу знаків. Укладено ергонімійну карту назв закладів харчування України і зафіксовано в ній домінування мотиваційної ознаки у виборі назви для кожного регіону. Установлено спільні й відмінні тенденції у виборі мотиваційних ознак для найменування закладів харчування України й англомовних країн.
This thesis offers a new approach to studying the motivation base of ergonims as signs of the sociocultural space of Ukraine and the English-speaking countries (based on the names of catering establishments). The mechanisms of internal programming the motivational base of the names of catering establishments of Ukraine and English-speaking countries have been revealed and they have been systematized due to the actualization of motivational features in the research. The motivators have been described. They are based on the names of catering establishments of Ukraine and the English-speaking countries and they have acquired the status of the socio-cultural signs. An ergonomic map has been created with the names of catering establishments of Ukraine and the dominant motivational sign has been recorded there in the choice of the names for each region. Common and distinct tendencies have been established in the choice of motivational features for naming catering establishments of Ukraine and English-speaking countries.