У статті представлено основні положення щодо особливостей навчання і виховання учнів молодшого шкільного віку у науково-технічних гуртках закладів позашкільної освіти. Встановлено, що навчання і виховання учнів молодшого шкільного віку у науково- технічних гуртках закладів позашкільної освіти є найбільш ефективним за умови поєднання трьох навчальних і виховних середовищ: сім’я; заклад позашкільної освіти; початкова школа. Представлено напрями соціально-педагогічного впливу на навчання і виховання учнів молодшого шкільного віку у науково-технічних гуртках закладів позашкільної освіти, а саме: напрям освітнього процесу; напрям внутрішньої позиції дитини; напрям суспільного середовища. Розроблена структурна модель соціально-педагогічного впливу на учнів молодшого шкільного віку у науково-технічних гуртках закладів позашкільної освіти забезпечує прогнозування особливих соціально-педагогічних ситуацій, що відображаються на вихованості особистості.
The article presents the main provisions regarding the peculiarities of education and upbringing of students of primary school age in scientific and technical circles of out-of-school education institutions. It has been established that the education and upbringing of primary school students in scientific and technical circles of extracurricular education institutions is most effective under the condition of a combination of three educational and educational environments: family; institution of extracurricular education; Elementary School. The directions of socio-pedagogical influence on the education and upbringing of primary school students in scientific and technical circles of extracurricular education institutions are presented, namely: the direction of the educational process; the direction of the internal position of the child; the direction of the social environment. The developed structural model of socio-pedagogical influence on primary school students in scientific and technical circles of out-of-school education institutions provides forecasting of special socio-pedagogical situations that are reflected in the upbringing of the individual.