Дисертація присвячена розгляду місця і ролі ідей та духовної практики ісихазму в естетосфері Київської Русі. На основі комплексного підходу, через перетин естетики і релігієзнавства вперше досліджуються їх транспозиції у мистецтві й становленні естетичної думки Русі-України. Естетична транспозиція ідей і традицій культу ісихії в мистецтво Київської Русі пояснюється як перехід, перенос, переміщення гносису й естезису ісихії в художні форми образотворчості на основі проникнення ісихастського вчення про синергію як духовну гармонію в художнє мислення й духовно-чуттєві стани. Розглядаються естетичні специфікації таких феноменів ісихастської теогносії як Сутність та Енергейя, синергія, світло, сяяння, блиск, мовчання, тиша, спокій, гармонія. Імпліцитна «естетика ісихазму» обумовлюється анагогічним намаганням духовно-чуттєво осягнути й передати у відповідних художніх метафорах, символах, образах і сюжетах сокровенне у Сходженні Духа, зокрема Божу «енергейю» через синергію «умної» молитви і храмової літургії, архітектоніку храмів, іконографію, сакральну музику та літературу. Свій найвищий вияв естетичні транспозиції ісихазму отримують у літурпйній практиші, синтезі церковних мистецтв, створюючи «естетику» храмової дії. Здійснений у дисертації аналіз дозволяє ввести естетичні специфікації синергійних концептів ісихазму і поняття «естетична транспозиція» у тсоретичний тезаурус сучасної української естетики.
The thesis deals with the problem of considering the place and role of ideas and spiritual practice of hesychasm in aesthetician sphere of Kievan Rus. Using the comprehensive approach, the transposition of aesthetics and religious studies in the art and the aesthetics formation of Rus-Ukraine are examined through their intersection. The aesthetic transposition of ideas and traditions of hesychasm cult in the art of Kievan Rus is explained as the transition, shift, transfer of gnosis and aesthesis of hesychasm depiction to the art forms based on the penetration of hesychasm doctrine about synergy as spiritual harmony into the artistic thinking and spiritual and sensual states. The aesthetic specifications of such hesychasm theognosia phenomena as: Essence and Energia, synergy, light, glow, shine, silence, silence, peace, harmony, have been studied. The implicit «aesthetics of hesychasm» is caused by the similar attempt to comprehend the sacred of the Descend of the Holy Spirit in spiritual and sensual way, for it to be passed over in appropriate artistic metaphors, symbols, images and stories, for instance: God «energia» through the synergy of «mental» prayer and temple liturgy, architectonic of cathedral, iconography, sacred music and literature. The aesthetics transpositions of hesychasm are most vividly expressed in liturgical practice, the synthesis of religious arts, creating the «aesthetics» of the temple action. The thesis analysis enables to introduce the aesthetic specifications of synergistie concepts of hesychasm and the concept «aesthetic transposition» into the theory of modern Ukrainian aesthetics.