У дисертації вперше досліджено художній світ А. Мороза крізь призму межових ситуацій як психологічної домінанти світосприйняття письменника. Осмислено вивільнення митця з лещат соцреалізму, творчу еволюцію в модерністському експериментуванні та наближення до постмодернізму. Ракурс обсервації увиразнює концептуальне тяжіння А. Мороза до репрезентації катастрофізму світовідчуття і драми свободи вибору, зумовлених пошуком самоідентифікації та усвідомленої моральної відповідальності. Аварії як наслідок штурмівщини, циклічність повернень до порогу вибору – константи поетики межових ситуацій, де аналепсія, концептуальні тропи, контамінація речей і власників, суб’єктивоване перекодування цінностей артикулюють психологізм вибору. З’ясовано, що внутрішній світ героїв репрезентують рефлективна свідомість, синтез конфліктів, активізація умовних форм, алюзій і міфопоетичних художніх прийомів, дифузія ліризму і сарказму; естетична повнота гомоцентричного конфлікту досягається сув’яззю в образі божественного й інфернального.
A. Moroz's world of fiction is being investigated in the thesis through the prism of the bordering situations as a psychological dominant of the writer's world perception. The artist's liberation from the vice of the social realism, his modernistic searches and approaching the post-modernism in the creative evolution are considered in it. The foreshortening of observation highlights A. Moroz's conceptual longing to representation of the catastrophic nature of the world perception and drama of the freedom of choice, stipulated by the searching of the selfidentification. Wreckes as a result of assaults, the cyclic character of the returning to the threshold of choice – are the constants of the poetics of the bordering situations, where analepsis, conceptual stylistic devices, contaminations of the things and owners, subjective re-coding of the values articulate the psychological approach of the choice. The reflective conscience, the artist's longing to the synthesis of the conflicts, activation of the conditional forms, allusions and mythic and poetic belleslettres methods, diffusions of lyricism and sarcasm represent the inner life of the characters, the aesthetic completeness of the conflict is reached by means of the unity of the divine and infernal in the image.