Дисертацію присвячено проблемі формування мистецької рефлексії у майбутніх учителів музики. Висвітлено зміст та сутність філософських та психолого-педагогічних основ мистецької рефлексії педагога. Узагальнено особливості мистецької рефлексії майбутнього вчителя музики та методичні підходи до вокального навчання майбутнього вчителя музики як основи формування мистецької рефлексії. Розроблено концептуальну модель процесу мистецької рефлексії вчителя музики, що відображає Я-концепцію вчителя музики та відбувається під час музичного сприймання, музичного виконання та музичної творчості, який безпосередньо впливає на формування мистецько-педагогічної самосвідомості та за рахунок зворотного зв’язку на Я-концепцію майбутнього вчителя музики. Визначено структуру мистецької рефлексії майбутнього вчителя музики та розроблено методичне забезпечення педагогічної діагностики (критерії, показники, методи) стану сформованості мистецької рефлексії.
Dissertation is devoted to the problem of formation of artistic reflection of the future teacher of music. The sense and essence of philosophical, psychological and pedagogical foundations of artistic reflection of the teacher is clarified. Features of artistic reflection of the future teacher of music and methodical approaches to the vocal training of the future teacher of music as guidelines for the development of artistic reflection is overviewed. The conceptual model of artistic reflection of the future teacher of music is developed. The model reflects selfconcept of music teacher and is performed during the musical reception, musical performance and musical creativity, which directly influences the artistic and pedagogical consciousness through feedback on the self-concept of the future
teacher of music. The structure of artistic reflection of the future teacher of music is defined and methodological support of educational assessment (criteria, indicators, methods) of condition of formation of artistic reflection is developed.