Дисертація містить результати дослідження формування вокальної культури майбутніх учителів музичного мистецтва в умовах їх професійної підготовки. Проаналізовано стан обраної проблеми у науково-методичній літературі, теорії та практиці професійної підготовки студентів. Визначено зміст, структуру вокальної культури майбутніх учителів музики: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, творчо-виконавський компоненти, схарактеризовані специфічні особливості її функціонування й формування у педагогічній ВШ. Визначено організаційно-методичні засади формування вокальної культури майбутніх учителів музики, що включали педагогічні умови, методичний комплекс, критерії, що забезпечило ефективне розгортання поетапного процесу експериментальної роботи. Результативність застосованої методики виявилась у позитивній динаміці рівнів (високий, конструктивний, репродуктивний) сформованості вокальної культури студентів експериментальної групи за всіма критеріями і їх показниками порівняно з контрольною.
The dissertation contains the results of the study of the formation of the vocal culture of the future teachers of music art in the course of their professional training. It has been analyzed the state of the selected problems in the scientific and methodical literature, theory and practice of professional training of students. Determined the content, the structural components of the vocal culture of the future teachers of music art (motivational and evaluative, cognitive, creative and performing), characterized by specific features of its operation and formation in pedagogical higher school. Defined organizational and methodical bases of formation of vocal culture of the future teachers of music, which included the pedagogical conditions methodical complex, criterial apparatus that ensured the effectiveness of the process of gradual experimental work. The effectiveness of the implemented methodology manifested in the positive dynamics of the levels (high, constructive, reproductive) formation of vocal culture of students of the experimental group on all of the criteria and their performance compared to the control.