У дисертаційному дослідженні здійснено теоретичне узагальнення проблеми професійно орієнтованого навчання інформатичних дисциплін майбутніх вчителів технологій. На основі уточнення змісту ключових понять дослідження розкрито сутність понять «інформатична компетентність», «професійно орієнтоване навчання інформатичних дисциплін»; охарактеризовано особливості професійно орієнтованого навчання інформатичних дисциплін майбутніх вчителів технологій. Розроблено модель професійно орієнтованого навчання майбутніх вчителів технологій інформатичним дисциплінам.
In the thesis the theoretical generalization of the problem of professionally oriented training of computer sciences disciplines of future teachers of technologies is made. On the base of the clarification of the content of key concepts of investigation the essence of concepts «informative competence», «professionally oriented training of the computer sciences disciplines» was revealed which is defined as the focused interaction of subjects of training, which is aimed at the system formation of the special professional knowledge, moral and ethical norms of work with information and skills in the use of new informational technologies for providing future technological and information activities. The result of the professionally oriented training of computer sciences disciplines of future teachers of technologies is the formation their computer scienses competence.