Проведене дисертаційне дослідження мало на меті обґрунтувати підходи до розв’язання протиріччя між необхідністю подальшої фундаменталізації підготовки майбутніх учителів інформатики, засобом чого є формування в них відповідних інформологічних компетентностей, і відсутністю науково обґрунтованої методичної системи їх формування. У дисертації теоретично обґрунтовано та розроблено основні компоненти методичної системи формування інформологічних компетентностей майбутніх учителів інформатики, описано методи та засоби експериментальної перевірки ефективності такої системи.
In the thesis for the first time theoretically substantiated and developed the main components of the methodical system of formation of informal competences of future teachers of informatics, methods and means of experimental verification of the efficiency of such a system are described. The results of the research can be used in the educational process of higher pedagogical educational institutions in the training of teachers of computer science; during the postgraduate training of computer science teachers; in the educational process of general educational institutions in the process of teaching elements of informology; at diagnosing the level of formation of informal competences of students of general educational institutions and teachers of informatics.