Дослідження присвячено проблемі формування готовності майбутніх учителів до профілактики порушень зору учнів початкової школи у процесі професійної підготовки. Проаналізовано стан розробленості проблеми формування готовності майбутніх учителів до профілактики порушень зору учнів початкової школи; поняття «здоров’язбережувальна діяльність» у науково-педагогічних працях, розглянуто сучасні погляди на зміст вищезазначеної діяльності вчителя початкової школи, обґрунтовано методологічні основи та виявлено ступінь розробленості проблеми
дослідження, схарактеризовано нормативно-правову базу, проаналізовано вітчизняний і зарубіжний досвід підготовки майбутніх учителів до профілактики порушень зору учнів початкової школи в навчально-виховному процесі.
The research deals with the issue of future teachers’ readiness for preventive control over primary school pupils’ visual impairment in the course of their professional training. The author analyzed the state of the issue of future teachers’ preparedness for preventive control over primary school pupils’ visual impairment, as well as the concept of «health-saving activities» in scientific and pedagogical works. Also, it was considered contemporary viewpoints on the content of primary school teachers’ preventive activity. In addition, it was determined the methodological bases of the research, characterized regulatory and legal framework, and analyzed the national and foreign experience of training future teachers for primary school pupils’ visual impairment prevention in the educational process. On the basis of analyzed and generalized theoretical works of scientists from different scientific fields, it was found out that the dominant of the contemporary educational paradigm in the global context is the orientation towards teacher training targeted at the prevention, strengthening and forming the health of the younger generation.