Philosophical, social and psychological, and psychological - pedagogical aspects of the process of personal self -determination are exposed; the definition of conception "civil self - determination" Is given; the pecula- rltles of the civil self - determination of the senior pupils under the conditions of different types of training - educational institutions Is analy- sed; the main blocs of the structure of civil self - determination are revea- led; the elements of social situation of development; the inner and outer conditions of civil self - determination are determined; the methods of dlag- nostlcs of the qualitative - quantitative parameters of the civil - organlza- tlon activity had been developed and approved; the levels of the civil - organizational activity of the senior pupils are revealed.
Раскрыты философские, социально-психологические и психолого-педагогические аспекты процесса самоопределения личности; дано определение понятия "гражданское самоопределение"; сделан анализ особенностей гражданского самоопределения старшеклассников в условиях разных типов учебно-воспитательных учереждений; выявлены основные блоки структуры гражданского самоопределения; элементы социальной ситуации развития: определены внутренние и внешние условия гражданского самоопределения; разработана и апробирована методика диагностики количественно-качественных параметров гражданско-организаторской активности; выявлены уровни гражданско-организаторской активности старшеклассников.