У дисертаційному дослідженні розглянуто проблему формування вмінь організації самопідготовки майбутніх учителів музики до педагогічної практики з музичного навчання. Проаналізовано стан досліджуваної проблеми в науковій літературі, у теорії та практиці музично-педагогічної освіти, уточнено зміст поняття «самопідготовка», що трактується як превентивна робота студентів щодо забезпечення організації та успішності музичнохудожньої взаємодії з учнями в процесі педагогічної практики, що виконується при методичному керівництві викладача, але без його безпосередньої участі. Головна ознака самопідготовки проявляється в тому, що студент усвідомлює свої дії та підпорядковує їх меті, яку визначає самостійно.
The problem of formation of skills of organization of future music teachers’ self-tuition to the teaching practicum in the process of music education was considered in this thesis research. The state of the problem under the studywas analyzed in the scientific literature, theory and practice of musical and pedagogical education; the concept of “self-tuitionwhich is treated as a preventive work of the students to ensure the organization and success of musical and artistic interaction with the students in the process of the teaching practicum whichis carried out on the instructions and with guidance of the teacher but without its direct involvement was clarified. The main characteristic of self-tuition is shown up in that the student is aware of his or her actions and subjects them to the goal which he or she singly defines.