У дисертації досліджується проблема формування інформаційної культури студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів. Ця проблема є актуальною у зв’язку з тим, що процеси глобалізації зумовили не лише швидкий розвиток інформаційних технологій, але й фактично спрямували світове співтовариство на усвідомлення необхідності переходу на більш високий інформаційний рівень соціальної організації. З цієї позиції інформатизація освіти вимагає відповідності фахової підготовки вчителів сучасному рівню інформатизації суспільства. Тому однією з глобальних цілей інформатизації освіти є підготовка вчителів, які володіють високим рівнем інформаційної культури та беруть активну участь у процесі інформатизації освіти.
In the dissertation research the problem of the formation of information culture of students of the faculties of arts of pedagogical universities is considered. The information culture of a teacher of musical art is personal education, which implies awareness of musical art and its teaching methods, the existing need and ability to expand it, selection and evaluation of artistic phenomena embodied in professional activities, and readiness for reflective self-determination. Considering that the specificity of artistic information provides for emotional fullness of influence, which is not conveyed by standard normalized language, we emphasize the importance of comprehending artistic imagery as the basis for understanding artistic information.