У дисертаційному дослідженні нами здійснено ґрунтовний аналіз наукових джерел, на підставі якого виокремлено кілька напрямів наукової розробки означеної проблеми: дослідження тенденцій реформування сучасної вищої педагогічної освіти Польщі; дослідження організаційно-змістових аспектів професійної підготовки майбутніх учителів у сучасних вищих педагогічних закладах Польщі; компаративні дослідження розвитку вищої педагогічної освіти Польщі та України означеного періоду; праці, присвячені вивченню інноваційних процесів у сучасній педагогічній освіті.
In this scientific work we have carried out the analysis of scientific sources on the basis of which highlighted several areas of scientific development of this problem: a study of trends in the reformation of modern higher pedagogical education of Poland; research of organizational-substantial aspects of professional training of future teachers in modern higher educational institutions of Poland; the comparative study of the development of higher pedagogical education in Poland and Ukraine in stipulated period; the works devoted to studying of innovative processes in modern pedagogical education.