Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особливості готовності старшокласників до професійного самовизначення

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ортікова, Наталія Володимирівна
dc.date.accessioned 2023-06-19T13:05:02Z
dc.date.available 2023-06-19T13:05:02Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Ортікова, Н. В. Особливості готовності старшокласників до професійного самовизначення / Н. В. Ортікова // Освітньо-науковий простір : науковий журнал = Educational scientific space : scientific journal / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова [ гол. ред. д-р пед. наук, проф. Матвієнко О. В.]. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2022. – Вип. 3. – С. 80-90. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41001
dc.description.abstract З’ясовано, що готовність до професійного самовизначення є багатоструктур-ним особистісним утворенням старшокласників, що дозволяє здійснювати стратегію формування професійного вибору на основі усвідомлення і погодження своїх інтересів, здібностей, можливостей, індивідуальних особливостей з вимогами професії і що виражається в цінніс-но-мотиваційній, когнітивній, діяльнісно-практичній, рефлексивній готовності старшокласників. Готовність оцінюється за рівнями і показниками. Визначено, що серед основних параметрів, за якими можна оцінити рівень готовність старшокласника до професійного самовизначення, є: наявність бажання й  прагнень щодо професійного самовизначення та здійснення вибору професії, що вміщує ціннісні орієнтації, індивідуально виражені цілі, мотиви і стає визначальним у прояві активності, здійснення відповідних кроків для отримання майбутньої професії; прояв самостійності, ініціативності, відповідальності за прийняті рішення, прояв позитивних емоцій в ситуації вибору; інформованість, обізнаність про світ професій, готовність та прагнення отримувати, шукати і переробляти інформацію, оволодіння відповідними знаннями, вміннями і навичками для освоєння тієї чи іншої обраної професії; сформованість уміння планувати своє професійне життя, прогнозувати майбутню професійну діяльність; самооцінювання, знання своїх нахилів, зді-бностей, індивідуальних якостей, володіння способами самодіагностики і саморозвитку. З’ясовано, що при виборі професії старшокласники надають перевагу мотиву матеріального благополуччя та мотиву престижності професії. Виявлено, що більшість старшокласників має середній рівень сформованості професійного самоусвідомлення, а також, що професія не займає значну частину їхнього життя, її цінність не усвідомлюється. Визначено, що у більшості старшокласників в першу чергу відсутня обізнаність про власні професійні можливості, превалює низький рівень знань про майбутню професію, а також відсутній життєвий план та професійний намір. Виявлено середній рівень у прийнятті рішень і прояву самостійності у питаннях професійної готовності, планування власного майбутнього професійного життя. uk
dc.description.abstract It was found out that the readiness for professional self-determination is  a multi-structural personal formation of high school students, which allows to implement the professional choice forming strategy on the base of realization and adaptation of one’s interests, talents, abilities, individual characteristics with the requirements of the profession, and which is expressed in value-motivational, cognitive, practical-active, reflective readiness of  high school students. Readiness is assessed by levels and indicators. It was defined that main parameters allowing to assess the level of a high school student’s readiness for professional self-determination include: the existence of desire and aspirations for professional self-determination and selection of a profession which includes value orientations, individually expressed goals, motives and which becomes determining in  the demonstration of  activity, accomplishment of  appropriate steps for obtaining a  future profession; manifestation of  independence, initiative, responsibility for decisions made, displaying positive emotions in  a choice situation; awareness, understanding of  the world of  professions, readiness and desire to receive, search and process information, mastery of relevant knowledge, abilities and skills for mastering one or another chosen profession; developed ability to plan one’s professional life, predict future professional activity; self-assessment, knowledge of one’s inclinations, abilities, individual qualities, mastery of self-diagnosis and self-development methods. It was found that when choosing a profession, high school students give preference to the motive of material well-being and the motive of the profession prestige. It was revealed that the majority of high school students have an average level of professional self-awareness, and also that the profession does not occupy a significant part of their lives, its value is not realized. It was determined that the majority of high school students first of all lack awareness of their own professional opportunities; a low level of knowledge about the future profession prevails; also, there is a lack of a life plan and professional intention. An average level of decision-making and independence in matters of professional readiness, planning one’s future professional life was revealed. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавництво Ліра-К uk
dc.subject вибір професії uk
dc.subject мотиваційна спрямованість uk
dc.subject життєвий план uk
dc.subject інформованість uk
dc.subject професійний намір uk
dc.subject автономність uk
dc.subject самоусвідомлення uk
dc.subject самоконтроль uk
dc.subject choice of profession uk
dc.subject motivational orientation uk
dc.subject life plan uk
dc.subject awareness uk
dc.subject professional intention uk
dc.subject autonomy uk
dc.subject self-realization uk
dc.subject self-control uk
dc.title Особливості готовності старшокласників до професійного самовизначення uk
dc.title.alternative Peculiarities of high school students' readiness to professional self-determination uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 37.048.4:314.6
dc.identifier.doi 10.31392/ONP.2786-6890.3(2).2022.09


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу