Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Digital transformation of the society and its impact on the development of education

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Beskorsa, Olena
dc.date.accessioned 2023-06-19T12:45:09Z
dc.date.available 2023-06-19T12:45:09Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Beskorsa, O. Digital transformation of the society and its impact on the development of education / O. Beskorsa // Освітньо-науковий простір : науковий журнал = Educational scientific space : scientific journal / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова [ гол. ред. д-р пед. наук, проф. Матвієнко О. В.]. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2022. – Вип. 3. – С. 7-19. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/40988
dc.description.abstract The processes of digitalisation of society have intensified significantly over the past decade and have a remarkable impact on all spheres of human life, including education. The digitalisation of the Ukrainian society has significantly increased after signing the Association Agreement between Ukraine and the European Union, which requires alignment of  the goals of  information society development with the European benchmarks, published in  a number of  legislative and regulatory documents. Digital transformation has a  significant impact on  the education system through the development of  innovations, new approaches, principles, methods and forms of  educational interaction. The purpose of the article is to analyse the processes of digital transformation of society in the European and national contexts, to determine its role in the development of modern education. The study was conducted using theoretical methods, namely the analysis of  legislative documents of various levels and researches, devoted to the issues of digitalisation of education in Ukraine and in the EU member states. Based on the theoretical analysis of the literature, the definitions of the key concepts functioning in the modern digital world are clarified. They are digital citizenship, digital consumers, digital state, digital security, and digital education. Digital education plays an important part in this process, as digital transformation processes should begin with the development of citizens’ digital competence and digital literacy. Actions to develop digital education are reflected in the scientific research of domestic scientists and emphasise the use of information and communication technologies as a tool for improving the efficiency of the educational process. It is figured out that the main trends of  educational digitalisation under the influence of  transformational processes in  society include: cross-cutting development of  digital competences, widespread use of  digital technologies in  the educational process, introduction of the open education principles, development and implementation of electronic educational platforms. uk
dc.description.abstract Процеси цифровізації суспільства значно інтенсифікувалися впродовж останнього десятиліття та здійснюють значний вплив на всі сфери життєдіяльності людини, включаючи освітню сферу. Цифровізація українського суспільства значно прискорилася після підписання Україною Угоди про Асоціацію з  Європейським Союзом, яка вимагає узгодження цілей розвитку інформаційного суспільства з європейськими орієнтирами, що є викладеними в цілій низці законодавчих та нормативних документів. Цифрова трансформація чинить значний вплив на систему освіти через розроблення інновацій, вироблення нових підходів, принципів, методів та форм освітньої взаємодії. Метою статті є аналіз процесів цифрової трансформації суспільства в європейському та національному контекстах, визначення її ролі в розвитку сучасної освіти. Дослідження проведене з використанням теоретичних методів, а саме аналізу законодавчих документів різного рівня та наукових праць, що висвітлюють питання цифровізації освіти в Україні та в країнах-членах Європейського Союзу. На основі теоретичного аналізу літературних джерел уточнено сутність ключових понять, що функціонують в сучасному цифровому світі, зокрема: цифрове громадянство, цифрові споживачі, цифрова держава, цифрова безпека, цифрова освіта. Особливу роль в цьому процесі відіграє саме цифрова освіта, оскільки процеси цифрової трансформації мають починатися з формування цифрової компетентності та цифрової грамотності громадян. Дії щодо розбудови цифрової освіти відображені в наукових дослідженнях вітчизняних учених та наголошують на запровадженні інформаційно-комунікаційних технологій як інструменту підвищення ефективності освітнього процесу. Установлено, що до головних тенденцій освітньої цифровіза-ції під впливом трансформаційних процесів у  суспільстві належать: наскрізне формування цифрових компетентностей, широке використання цифрових технологій в освітньому процесі, запровадження принципів відкритої освіти, розроблення та впровадження електронних освітніх платформ. uk
dc.language.iso en uk
dc.publisher Видавництво Ліра-К uk
dc.subject digital transformation uk
dc.subject digitalisation of education uk
dc.subject teacher’s digital competence uk
dc.subject digital literacy uk
dc.subject electronic educational platform uk
dc.subject цифрова трансформація uk
dc.subject цифровізація освіти uk
dc.subject цифрова компетентність учителя uk
dc.subject цифрова грамотність uk
dc.subject електронна освітня платформа uk
dc.title Digital transformation of the society and its impact on the development of education uk
dc.title.alternative Цифрова трансформація суспільства та її вплив на розвиток освіти uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 316.442:004:37.0
dc.identifier.doi 10.31392/ONP.2786-6890.3(2).2022.01


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics