У дисертації досліджується проблема формування готовності майбутнього вчителя музики до керівництва вокальними ансамблями учнів. Конкретизовано поняття «готовність до керівництва вокальними ансамблями», розкрито теоретичні та практичні аспекти формування цього феномена. Доведено ефективність формування готовності майбутнього вчителя музики до керівництва вокальними ансамблями учнів за умов впровадження експериментальної методики, яка забезпечує динаміку формування рівнів досліджуваної готовності студентів від низького (нестабільного) до високого (перманентного). Розроблена методика включає наступні етапи: спонукальноінформаційний, стратегічно-орієнтаційний, інтегративно-прогресивний. Узагальнення результатів упровадження експериментальної методики у практику мистецьких ВНЗ України і Китаю дозволило визначити педагогічні умови формування готовності майбутнього вчителя музики до керівництва вокальними ансамблями учнів.
In the dissertation the problem of formation of readiness of the future teacher of music to a management of vocal ensembles of pupils is investigated. The concept of «readiness to lead vocal ensembles» is concretized, theoretical and practical aspects of the formation of this phenomenon are revealed. The effectiveness of forming the readiness of the future teacher of music to lead vocal ensembles of students is proved in the conditions of introduction of the experimental methodology that ensures the dynamics of the levels of studied readiness of students from low (unstable) to high (permanent). The developed methodology includes the following stages: incentive-informational, strategic-orientational, integrative-progressive. The generalization of the results of the introduction of the experimental methodology into the practice of art universities in Ukraine and China made it possible to determine the pedagogical conditions for forming the readiness of the future music teacher to lead the vocal ensembles of students.