Необхідність підвищення професійної підготовки майбутніх викладачів зумовлена сучасними вимогами до рівня загальнонаукової та психолого-педагогічної підготовки випускників в університеті. Вихідними положенням сутності цієї підготовки є усвідомлення своєї суб՚єктивності, життєвого самовизначення, розуміння “власного світу”, його минулого, нинішнього і майбутнього; використання емоційних, інтелектуальних і творчих можливостей особистості; формування естетичних потреб, оцінок, смаків, що необхідно як митцеві-професіоналу, так і педагогові художнього фаху; розвиток уяви й удосконалення художньої та педагогічної майстерності шляхом експериментування з новими ідеями, напрямами, технологіями, матеріалами; розширення світоглядно-культурологічного світогляду за допомогою
опанування різних видів мистецтв, що можуть інтегруватися з образотворчим мистецтвом у навчально-виховному процесі закладу.
The need to improve the professional training of future teachers is determined by modern requirements for the level of general scientific and psychological-pedagogical training of university graduates. Society requires initiative, activity, creativity, mobility, sociability from teachers of professional and artistic disciplines. There is a necessity for innovative teachers who direct their pedagogical skill to the formation of special activity skills that combine beliefs, knowledge and creative abilities of both teachers and students. Who are able to raise and teach a new generation of students who, after graduating from the university, are able independently to raise the level of professional training, adapt to new working conditions, solve urgent tasks of science
and practice, freely navigate the constantly growing flow of information, first of all, professionally important.
Professional artistic and pedagogical training of an art teacher should be creatively directed. This is ensured by the reorientation of the cognitive and informational direction of such training to the developmental and creative one. The starting point of the essence of this training is awareness of one՚s subjectivity, vital self-determination, understanding of “one՚s own world”, its past, present and future; use of emotional, intellectual and creative abilities of the teacher՚s personality; the formation of aesthetic needs, assessments, tastes, which is necessary for both a professional artist and an art teacher; development of imagination and improvement of artistic and pedagogical skills through experimentation with new ideas, directions, technologies, materials; expansion of the worldview and cultural worldview with the help of mastering various types of arts that can be integrated with visual arts in the educational process of the institution. In our opinion, during professional and professional-
pedagogical training, the educational institution should help the student to develop and expand the acquired knowledge, skills and qualities, teach them to implement them in practice.