У дисертації представлено методику розвитку силових якостей студентів засобами гирьового спорту у процесі фізичного виховання, яка враховує педагогічні умови формування власного потенціалу студента та активізує його фізкультурнооздоровчу і спортивну діяльність. Визначено принципи, специфічні особливості, розроблено технологію розвитку силових якостей під час навчально-виховного процесу з фізичного виховання. Методика складається з чотирьох компонентів: мотиваційного, організаційного, змістового й оціночного, які обумовлюють її функціональну структуру. Кожний компонент методики розвитку силових якостей у процесі фізичного виховання вирішує певні завдання в обставинах, які складаються у конкретних умовах навчального процесу, залежать від особливостей контингенту студентів, вимог часу та інших внутрішніх і зовнішніх чинників, які можуть впливати на формування особистості студента.
In the dissertation, methodology of development of power qualities of students by means of weightlifting during the physical education is researched and proved that takes into account pedagogical conditions of formation of the student’s potential and activates his/her own health and sport activity. For the first time, the methodology of development of power qualities of students by means of weightlifting is developed and experimentally tested in the process of physical education. The principles and the specific features are defined, the technology of development of power qualities in the process of physical education is developed. The methodology consists of four components: motivational, organizational, informative and evaluative which form its functional structure. Each component of the methodology of development of power qualities in physical education carries out specific tasks in the circumstances that emerge in the specific conditions of the educational process, depend on the specifics of a students group, time requirements and other internal and external factors that can influence the formation of personality of the student.