Дисертаційне дослідження присвячене проблемі підготовки майбутніх учителів технологій до формування в учнів основної школи здоров’язбережувальної компетентності у процесі трудового навчання. У роботі вперше на основі ідей і положень особистісно-діяльнісного, компетентнісного, культурологічного, аксіологічного, технологічного та акмеологічного наукових підходів проведено з’ясування стану дослідженості проблеми в педагогічній теорії і практиці підготовки майбутніх учителів технологій; розроблено теоретичні основи і методику підготовки майбутніх учителів технологій до формування здоров’язбережувальної компетентності учнів основної школи у процесі трудового навчання; визначено критерії (мотиваційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісний) та відповідні показники
(мотиви, усвідомлення, знання, уміння, елементи педагогічного досвіду); схарактеризовано рівні (високий, достатній, середній, початковий) готовності майбутніх учителів технологій до ефективного здоров’язбереження; обгрунтовано комплекс змістових, організаційно-методичних та діагностувальних педагогічних умов підготовки майбутніх учителів технологій до формування здоров’язбережувальної компетентності учнів та експериментально перевірено їх у процесі підготовки бакалаврів напряму підготовки 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології) у
педагогічних університетах; поточнено сутність базових понять дослідження: «здоров’я», «здоровий спосіб життя», «культура здоров’я», «технології здоров’язбереження», «здоров’язбережувальна діяльність учителя», «здоров’язбережувальна компетентність учнів основної школи», «безпекова та працеохоронна діяльність учителя технологій», «готовність майбутніх учителів технологій до формування здоров’язбережувальної компетентності учнів основної школи у процесі трудового навчання»; удосконалено організацію навчального процесу підготовки майбутніх учителів технологій шляхом розробки програми і навчально-методичного забезпечення дисципліни «Основи виробничої безпеки у майстернях».
Thesis is devoted to the problem of training of the future teachers of technologies to form the students’ healthcare-saving competence in the process of labor training in the main school. For the first time, based on the ideas and provisions of personality-activity, competence, culturological, axiological, technological and acmeological scientific approaches, the state of research of the problem in the pedagogical theory and practice of the training of the future teachers of technologies was made; the theoretical bases and methodology of training of the future teachers of technologies for the formation of the healthcare-saving competence of the students of the main school in the process of labor training were carried out; the criteria (motivational-value, cognitive, activity) and corresponding indicators (motives, awareness, knowledge, skills, elements of pedagogical experience) were determined; we characterized the levels (high, sufficient, average, low) of readiness of the future teachers of technologies for effective healthcare; the complex of content, organizational, methodological and diagnostic pedagogical conditions for the
preparation of the future teachers of technologies for the formation of the healthcare-saving competence of students was substantiated and experimentally verified in the process of preparation of bachelors of the field 014 Secondary education (Labor training and Technologies) at pedagogical universities; the essence of the basic concepts of the research "health", "healthy lifestyle", "culture of health", "technologies of healthcare", "healthcare-saving activity of the teacher", "health-saving competence of the pupils of the basic school", "security and labor- intensive activity of the teacher of technologies", "the readiness of the future teachers of technologies to form the healthcare-saving competence of the pupils of the main school in the process of labor training" was clarified; the organization of the educational process of the future teachers of technologies through the development of teaching and methodological support for the discipline "Basics of
industrial safety in workshops" was improved.