У статті проаналізовано публікації журналу «Церковно-приходская школа», де міститься інформація про методику навчання церковному співу. Показано, що це був важливий предмет навчальної
програми для учнів найпоширенішого типу шкіл – церковнопарафіяльних. Зазначено, що у церковних
періодичних виданнях Київської єпархії міститься низка публікацій про важливість навчання церковному співові, про програму церковного співу для церковнопарафіяльних шкіл, про проблеми підготовки
учителів співу, про посібники з навчання співу у початкових школах. Більш детально проаналізовані
журнальні публікації про методику навчання церковному співові учнів народних шкіл. Особливо багато
заміток з цією темою розміщено у журналі «Церковно-приходская школа». Висвітлено особливості методики навчання співу дітей у церковнопарафіяльних школах: описано яким чином викладач проводив урок
та які техніки та прийоми застосовував, якими компетенціями повинен володіти.
The article analyzes the church press publications of the XIX – early XX century, which contains information about the methods of teaching church singing. It is shown, that church singing was an important subject of the students' curriculum of the parochial schools, the most common type of schools. It is noted, that Kyiv
eparchy periodicals contain a number of publications on the importance of teaching church singing, on the church
singing program for parochial schools, on the problems of training singing teachers, on manuals on singing lessons in primary schools. The magazine's publications about the methods of teaching church singing to students of
public schools are analyzed in more detail. Especially, there are many notes on this topic, which are published in
the magazine "Parochial School". The church periodical press is a very informative source for the study of primary
schoolish in the second half of the XIX – early XX century. These publications contribute to the deepening study
of church singing in general, in the cultural and educational role of the Orthodox Church. The identification and
systematization of publications in the church periodicals of the Kyiv eparchy made it possible to show that the
church and school administration paid close attention to teaching church singing. The press noted that the church
singing has an irreparable religious and moral impact on the pupils' souls, since in general, in the form of church
chants, children are more easily remember church truths and prayers. The church singing provides a sensual and
emotional perception of worship. The peculiarities of the methodology of teaching children singing in parochial
schools are highlighted: it is also described how the teacher taught the lesson, and what methods and techniques
he used. The used teaching literature is indicated. The recommendations of the methodologists of the XIX –
beginning of the XX century. The practical significance of this scientific research lies in contributions to the source
expansion for the study of church schoolish and the role of the Church in the history and culture of Ukraine.