In this thesis the category of artistic time is considered to ba one of the mein text-forming categories, which із
realized through the interaction of lexical, morphological, syntactical and contextual means. To the last ones, in particular , belong the lexical unitm ,which appear as time landmarks, reproducing the course of time' ("в candle, a mirror, a capital, a nose, a portrait, an overcoat") In the context of the novels they acquire осс&аіпні
temporal meaning and become the indicators of time.
To the contextual means of transference of temporal information may be also referred occasional date-subtitles in one of the novels. Artistic time he a structure-forming category has many functions in one text: it contributes to the adequate aesthetic cognition of the objective reality, it is the means of development of the images, it also contributes to the reguletion of the compositional connections and relatione.
В диссертации категория художественного времени рассматривается как одна из основных текстообразующих категорий, которая реализуется посредством взаимодействия лексических, морфологических, синтаксических и контекстуальных средств. К последним, в частности, относятся лексические единицы, выступающие в качестве временных вех, передающих течение времени ("свеча, зеркало, столица, нос, портрет, шинель”). В контексте повестей они приобретают окказиональное темпоральное значение, становясь временными указателями.
К контекстуальным средствам передачи, временной информации можно отнести и окказиональные даты-подзаголовки в одной из повестей» Художественное время как структурообразующая категория выполняет в тексте ряд функций: способствует адекватному эстетическому познанию объективной действительности, является
средством развития образов персонажей, способствует урегулированию композиционных связей и отношений.