У ХІХ – на початку ХХ століття розвитку церковного співу приділяли значну увагу по усіх православних єпархіях Російської імперії. У середніх та вищих навчальних закладах вводили для обов’язкового вивчення нотний спів. Кількість церковних хорів збільшувалася, тому роль регентів у суспільстві значно зростала.
У статті подано терміни, які вживалися у різні історичні періоди для означення особи, що керувала церковним хором. Досліджено систему освіти та типи навчальних закладів, після закінчення яких можна було отримати посаду регента. Здійснено характеристику діяльності регентів хору Київської духовної академії із 1819 по 1915 рік. Згадується скільки коштів регент міг отримувати за свою діяльність. Проаналізовано питання, які розглядалися на Першому всеросійському з’їзді регентів у 1908 році.
In the XIXth – the beginning of the ХХth century, all the Orthodox eparchies of the Russian Empire has paid considerable attention to the development of church singing. Music singing is introduced in secondary and higher education for compulsory study. The amount of church choirs increases, therefore the role of choirmasters in society is growing significantly.
The article presents the terms used in different historical periods to identify the person who managed the church choir. The system of education and types of educational institutions was studied, after which it was possible to obtain the position of choirmaster. The activity of the Kyiv Theological Academy choirmasters was characterized for the period of 1819 – 1915. In this article it was specified the amount of money the choirmaster could receive for his activities. The questions, which were considered at the First All-Russian Congress of Choirmasters in 1908, were analyzed.