Дисертація присвячена проблемі розробки й впровадження сучасної методики художньо-графічної підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтва у навчально-виховний процес вищого педагогічного навчального закладу. Проаналізовано проблему художньої підготовки вчителя у теорії та практиці роботи вищих педагогічних навчальних закладів; розглянуто зміст художньо-графічної підготовки майбутнього вчителя; розкрито сутність та специфіку навчання основ мистецтва графіки в курсі «Теорія і практика графіки»; обґрунтовано змістове наповнення складових навчально-пізнавальної та художньо-творчої діяльності студентів. Виявлено, що для ефективного професійного становлення майбутніх учителів образотворчого мистецтва вагомою педагогічною умовою є переорієнтація організаційно-методичних засад художньо-графічної підготовки на основі теорії управління педагогічними процесами. Водночас з’ясовано, що методика художньо-графічної підготовки студентів на заняттях з академічної дисципліни «Теорія і практика графіки» потребує наукового перегляду.
The dissertation is devoted to the problem of developing and implementing a modern method of artistic and graphic training of the future teacher of fine arts in the educational process of a higher educational institution. The author analyzes the problem of artistic teacher training in the theory and practice of higher pedagogical educational institutions; the content of artistic and graphic training of the future teacher is considered; the essence and specificity of the study of the basics of graphic arts in the course "Theory and practice of graphics"; the content content of the educational-cognitive and artistic and creative activities of students is substantiated. It was found out that for the effective professional formation of future teachers of fine arts, a significant pedagogical condition is the reorientation of organizational and methodical principles of artistic and graphic training based on the theory of teaching pedagogical processes. At the same time, it became clear that the method of artistic and graphic training of students in classes on academic discipline "Theory and Practice of Graphics" requires a scientific review.