У дисертації досліджено проблему формування художньо-творчої толерантності майбутніх учителів музики у процесі фортепіанної підготовки. На основі антропологічного, аксіологічного, феноменологічного, герменевтичного та компетентнісного підходів сформульовано поняття «художньо-творча толерантність майбутнього вчителя музики», уточнено його структуру, яка складається із трьох компонентів: мотиваційно-емоційного, когнітивноінформаційного та творчо діяльнісного. Розкрито сутність прояву художньотворчої толерантності майбутнього вчителя музики у процесі фортепіанної підготовки, що полягає у набутті студентом досвіду творчої інтерпретаційної діяльності.
The thesis defined the main concept of a research - "artistic tolerance of future music teacher" - based on anthropological, axiological, phenomenological, hermeneutic and competence approaches. This term means the personality's sensible attitude to artistic phenomena; the interest in creative work and recognition of the importance of artistic self-expression of an artist, performer and other recipients; the orientation in artistic categories and the specific character of arts; the ability to interpret the image of the work, taking into account peculiarities of genre, style, age, cultural and social values. The structure of future music teacher’s artistic tolerance, which consists of three components such as motivational, cognitive and creative, was clarified. The essence of future music teachers’ artistic tolerance during their piano training raising due to students’ experience in interpretative activities was found out.