Дисертаційне дослідження присвячене проблемі становлення особистості дитини з типовим розвитком в сім’ї батьків з інвалідністю. Проаналізовано стан проблеми у загальній та спеціальній психологопедагогічній літературі, визначено критерії та показники оцінки рівнів виховного потенціалу батьків з інвалідністю, визначено та апробовано умови правильного становлення особистості дитини з типовим розвитком в сім’ях батьків з інвалідністю; розроблено та експериментально перевірено зміст і форми психолого-педагогічного забезпечення супроводу сімей, в яких батьки з інвалідністю виховують дитину з типовим розвитком.
This research is dedicated to the problem of formation of child personality with a typical development in the family with parental disability. There was made an analysis of the problem in general and specialized psychological and pedagogical literature, there was defined criteria and index of assessment of the levels of educational potential by parental disability, there was determined and tested conditions of correct formation of child personality with a typical development in the families with parental disability, there was developed and experimentally verified the maintenance and forms of psychological and pedagogical guiding of the families with parental disability where parents grow up a child with a typical development in this research work. It was proved an effectiveness of conditions, maintenance and forms of psychological and pedagogical guiding of the families with parental disability as the result of the research.