Дисертація містить результати теоретико-експериментального дослідження проблеми
інтенсифікації процесу формування умінь і навичок самостійної навчальної роботи в процесі використання нових інформаційних технологій в практиці вищого педагогічного навчального закладу. Проаналізовано сучасний стан проблеми підготовки студентів до СНР і керівництва нею. Розглянуто чинники, які впливають на процес формування умінь і навичок СНРС. Виявлено, що процес формування умінь і навичок СНРС поділяється на три великі блоки: мотиваційний, технологічний і організаційний. Встановлено, що мотиви інтелектуального спонукання є найбільш надійною основою підтримки, закріплення і подальшого розвитку пізнавального інтересу в СНРС, а для ефективного процесу формування умінь і навичок СНРС необхідно моделювати загальні прийоми пізнавальної діяльності, які побудовані на орієнтованій основі дій третього чи четвертого рівня, що потім повинні бути предметом спеціального засвоєння. Обґрунтовано можливість застосування визначених типів НІТ для інтенсифікації процесу формування умінь і навичок СНРС. Розроблено технологію впровадження їх у навчальний процес вузу. Основні результати дисертаційної роботи знайшли своє практичне впровадження в
навчальному процесі вищих педагогічних закладів України.
Диссертация содержит результаты теоретико-экспериментального исследования проблемы интенсификаци процесса формирования умений и навыков самостоятельной учебной работы (СУР) в процессе использования новых информационных технологий в практике высшего педагогического учебного заведения. В работе рассмотрен психолого-педагогический анализ проблемы самостоятельной учебной работы студентов, который показал, что в условиях информационного общества большое значение имеет проблема овладения студентами рациональными приемами самостоятельной учебной деятельности, формирование у них умений и навыков СУР, которые являются инструментом усвоения разнообразных текущих и перспективных объективных и субъективных смыслов, самоанализа, самооценки, дальнейшего личностного и профессионального развития. Теоретико-методическое обоснование предпосылок организации самостоятельной учебной работы студентов с использованием новых информационных технологий, обнаружило, что достижение новой целевой установки в подготовке специалистов предусматривает активный переход от “школы памяти” к “школе мышления”, в которой вместо традиционной организации и технологии обучения по принципу накопления знаний и умений студентами, необходимо использовать новые технологии индивидуальной подготовки специалиста как творческой личности.
The thesis contains results of theoretical and experimental researches into a problem of
activating the process of forming skills and habits of self-dependent work with usage of new informational technologies (NIT) in practice of a higher pedagogical educational institution. The state of a problem of preparation of the students to self-educational work and its management was analyzed. The factors which influence process of formation of skills and habits of self-educational work were reviewed. The process of formation of skills and habits of self-educational work is divided into three large units: motivational, technological and organizational. The motives of intellectual prompting are the most reliable basis of fastening and further development of cognitive concern in self-educational work, and for effective process of formation of skills and habits of self-educational work it is necessary to model general methods of cognitive activity, which are constructed on the oriented fundamentals of operatings of the third or fourth level, which one then should be a subject of a special digestion. The feasibility of definite types of NIT for activating the process of forming skills and habits of self-educational work is justified. The method of introduction them into educational process of the higher school is developed. The basic results of the dissertation have found the practical application in the educational process of National Dragomanov Teacher's Training University.