Дисертація присвячена дослідженню проблеми розвитку дослідницьких здібностей обдарованих підлітків. Визначено поняття « дослідницькі здібності » та «дослідницькі здібності обдарованих підлітків »; критерії (когнітивні якості, креативні якості, орієнтаційно-пізнавальна мотивація, особистісно-когнітивні якості); показники (рівень інтелектуальних здібностей, гнучкість мислення, оригінальність мислення, швидкість мислення, внутрішня мотивація до дослідницької діяльності, зовнішня позитивна мотивація до дослідницької діяльності, зовнішня негативна мотивація до дослідницької діяльності, особистісна тривожність); рівні (низький, нижче середнього, середній, вище середнього, високий) та психологічні умови (сенситивність до невизначеності, орієнтаційно-пізнавальна мотивація, особистісно-когнітивні якості, розвинуті когнітивні якості, розвинуті креативні якості, авторитет вчених і керівників
науково-дослідною роботою, досвід дослідницької поведінки і діяльності, престижність наукового знання).
The dissertation focuses on the research of gifted adolescents’ abilities. The concept of "research skills" and "research abilities of gifted teens" are defined; the criteria (such as cognitive and creative qualities, orientation and cognitive motivation, personal cognitive qualities); indicators: (level of intellectual abilities, flexibility of thought, originality of thinking, speed of thought, inner motivation to research, external positive motivation for research, external negative motivation for research, personal anxiety); levels (low, below average, average, above average, high) and psychological conditions: sensitivity to uncertainty, orientation and cognitive motivation, personal cognitive qualities, developed cognitive qualities, developed creative quality, scientists and scientific supervisors authority, researching experience, the prestige of scientific knowledge.