У дисертації розглянуто актуальне питання виховання ініціативності дітей старшого дошкільного віку в сюжетно-рольовій грі. На засадах теоретичного аналізу досліджуваної проблеми уточнено зміст понять: «ініціативність дітей дошкільного віку», «виховання ініціативності дітей старшого дошкільного віку», «виховання ініціативності дітей дошкільного віку в сюжетно-рольовій грі». З’ясовано педагогічний потенціал сюжетно-рольових ігор для виховання дітей дошкільного віку в закладах дошкільної освіти. Розроблено критерії (когнітивний, емоційно-ціннісний, соціальнокомунікативний, творчо-дієвий) з відповідними показниками, схарактеризовано рівні вихованості ініціативності дітей старшого дошкільного віку в сюжетнорольовій грі. Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність методики та педагогічних умов виховання ініціативності дітей старшого дошкільного віку в сюжетно-рольовій грі. Представлено поетапну зміну методичної роботи, спрямованої на виховання ініціативності дітей старшого дошкільного віку в сюжетно-рольовій грі.
The dissertation studies the vital issue of nurturing the basic quality of the personality – proactivity in the senior preschool age in a role-playing game. Based on the analysis of psychological and pedagogical literature, the content of the concepts «proactivity of preschool children», «nurturing proactivity in preschool children», and «nurturing proactivity in senior preschool children in a roleplaying game» is specified. The concept of «proactivity in preschool children» is defined as the quality of personality, which is manifested in the desire and ability to implement its own ideas, to bring elements of novelty into the content of activities, to apply willpower to carry out active and autonomous deeds, and practical actions. The basic quality described serves as an impetus for the actions of the individual at will in the activity. In the senior preschool age this quality is most effectively nurtured in the leading type of activity of the child of preschool age – a role-playing game. The significance of role-playing games for nurturing preschool children is analyzed, the methodology and pedagogical conditions for nurturing proactivity in senior preschool children in a role-playing game are developed. The content of nurturing productivity has been studied in normative statutes and regulations and Programs of children’s development in preschool education establishments.