Дисертаційне дослідження присвячено проблемі формування графічної культури майбутніх учителів технологій у процесі вивчення технічних дисциплін. На основі аналізу філософської, психолого-педагогічної, науковометодичної літератури проаналізовано і обґрунтовано структуру, змiст i сутнiсть поняття «графічна культура майбутніх учителів технологій» (яка формується в процесі вивчення технічних дисциплін); зокрема, визначено критерiї, показники та рiвнi сформованостi графічної культури майбутніх учителів технологій. Результати педагогічного експерименту довели ефективнiсть спроектованої методики поетапного формування графічної культури майбутніх учителів технологій у процесі вивчення технічних дисциплін у
спецiально створеному iнформацiйно-освiтньому середовищі з виконанням відповідних організаційно-педагогічних умов навчання.
The dissertation research is devoted to the problem of the formation of the graphic culture of future technology teachers in the process of studying technical disciplines. Based on the analysis of philosophical, psychological, pedagogical, scientific and methodological literature, the structure, content and essence of the concept «graphic culture of future technology teachers» (which is formed in the process of studying technical disciplines) have been analyzed and substantiated, in particular, criteria, indicators and levels of formation of graphic culture have been determined future technology teachers. An important aspect of the formation of the graphic culture of future teachers of technology in the process of studying technical disciplines is the introduction of teaching methods in order to ensure a high level of formation of the graphic culture аs a means of successful and effective professional activity, the distinctive features of which are the personal and professional development of participants in the educational process; the expected result is a positive dynamics of the levels of formation of graphic culture.