Дисертацію присвячено дослідженню психологічних особливостей ціннісносмислової сфери особистості підлітків з сімей повторного шлюбу. У роботі визначено основні підходи до дослідження ціннісно-смислової сфери особистості на основі аналізу яких уточнено поняття ціннісно-смислової сфери особистості підлітків з урахуванням вікової специфіки. Обґрунтовано та розроблено структурно-функціональну модель розвитку ціннісно-смислової сфери особистості підлітків. Проаналізовано специфіку та психологічні особливості сім’ї повторного шлюбу як чинника становлення і розвитку ціннісно-смислової сфери особистості підлітків Визначено критерії та показники розвитку ціннісно-смислової сфери особистості підлітків з сімей повторного шлюбу. Досліджено рівні (високий, середній, низький) розвитку ціннісно-смислової сфери особистості підлітків з сімей повторного шлюбу. Установлено гендерні особливості розвитку окремих компонентів ціннісно-смислової сфери особистості підлітків у сім’ях повторного шлюбу.
The paper analyzes the main approaches to the study of value-conceptual sphere of the individual and clarifies the concept of teenagers' value-conceptual sphere in terms of their age characteristics. The author proposes a structural-functional model for the development of teenagers' value-conceptual sphere, discusses the psychological characteristics of step families as a teenagers' value-conceptual sphere development factor, determines the criteria and measures of step-family teenagers' value-conceptual sphere levels (high, medium, low) as well as describes the gender characteristics of the individual components of step-family teenagers' value-conceptual sphere. The author presents a scientifically grounded and successfully tested step-family teenagers' value-conceptual sphere development program as well as gives recommendations to psychologists and teachers on its application.