Дослідження присвячене проблемі формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури у процесі фахової підготовки. Проаналізовано стан розробленості проблеми формування культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури, у процесі фахової підготовки, у вітчизняній та зарубіжній літературі; виявлено наявність суперечностей між існуючим рівнем культури професійного мовлення майбутніх учителів української мови та літератури і державними вимогами до неї; між потребою майбутніх учителів української мови та літератури в отриманні ґрунтовної професійно-педагогічної освіти і традиційною спрямованістю підготовки студентів гуманітарних дисциплін у вищих педагогічних навчальних закладах; встановлено, що в різних сферах використання української мови до цього часу виникають серйозні проблеми, пов’язані з дотриманням норм української літературної мови, основними з них є: низький рівень загальної та мовленнєвої культури, порушення граматичних і лексичних норм, що забезпечують правильність, точність, образність і художню цінність письмової та усної мови; уточнено понятійно-категоріальний апарат.
The study deals with the problem of forming a culture of professional communication of future teachers of the Ukrainian language and literature in the training process. It analyses the state of elaboration of the problem of formation of culture of professional communication of future teachers of the Ukrainian language and literature, in the process of training in national and foreign literature; of the revealed contradictions between the existing level of culture of professional communication of future teachers-philologists and state requirements; the need of future teachers-philologists in getting a comprehensive vocational teacher education and traditional orientation of training of students of humanitarian disciplines in higher educational institutions; the use of the Ukrainian language in various fields still poses serious problems related to the observance of the norms of Ukrainian literary language, the main ones being: low level of general and speech culture, violations of grammatical and lexical rules that ensure the correctness, accuracy, imagery and artistic value in writing and speaking; refined conceptual-categorical apparatus.