The article highlights the theoretical bases of the professional culture of future specialists in accordance with the global challenges of the information society. The following functions of the general human culture are highlighted: reproductive and translational, constructive-adaptive, regulatory-corrective, developmental, design-orientation, harmonizing-preventive, productive-generative. In the structure of professional culture, motivational, cognitive, activity, axiological and personal components are highlighted, it is concluded that the main components of the content of professional culture are motivation to master special professional knowledge, skills, abilities, professionally important values, which in the method of making a professional culture should become personally significant, the importance of forming personal qualities that determine the success of professional activity of a specialist is emphasized. Among its elements, the following were identified: foreseeing, interpretation of social phenomena and tasks in the goals and objectives of activities; awareness of professional culture as a path to success; use of professional culture with various forms of activity; analysis of the achieved result, linking it with the goals and objectives of professional culture.
У статті висвітлено теоретичні основи професійної культури майбутніх спеціалістів відповідно до глобальних викликів інформаційного суспільства. Виділено такі функції загальної культури людини: репродуктивно-трансляційна, конструктивно-пристосувальна, регулятивно-корекційна, розвивальна, проектно-орієнтаційна, гармонізуюче-профілактична, продуктивно-генеративна. У структурі професійної культури виділено мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, аксіологічний та особистісний компоненти, зроблено висновок про те, що основними компонентами змісту професійної культури є мотивація до оволодіння спеціальними професійними знаннями, уміннями, навичками, професійно значущими цінностями, які становлять мотивацію до оволодіння спеціальними професійними знаннями, уміннями, навичками, професійно значущими цінностями, які становлять мотивацію до оволодіння професійними знаннями, уміннями, навичками. у процесі формування професійна культура має стати особистісно значущою, підкреслено важливість формування особистісних якостей, що визначають ефективність професійної діяльності фахівця. Серед його елементів були виділені: передбачення, інтерпретація суспільних явищ і завдань у цілях і завданнях діяльності; усвідомлення фахової культури як шляху до досягнення здобутків; використання професійної культури з різними формами роботи; аналіз досягнутого результату, пов'язування його з цілями і задачами професійної культури.