У дисертації здійснено науковий аналіз проблеми професійної підготовки майбутніх учителів і викладачів фізики. Теоретично обґрунтовано, розроблено та реалізовано методичну систему навчання математичних методів фізики в педагогічних університетах. Теоретико-методологічною основою методичної системи визначено інтегрований підхід, який поєднує: фундаменталізацію; міждисциплінарний підхід; теоретичний, прикладний, професійно зорієнтований контексти; предметно-інформаційний та інформаційно-комунікаційний складники інформаційного підходу; компетентнісний підхід. Методична система забезпечує формування і розвиток у майбутніх учителів і викладачів фізики математичної компетентності з фізики – готовності і здатності студента застосовувати у навчальній і професійній діяльності методи математичного моделювання фізичних систем, явищ і процесів у фізичній системі в межах існуючих теоретичних схем.
The thesis carries out scientific analysis of future school and higher educational establishment teachers on Physics training. Physical and mathematical training of future teachers on Physics is determined to be the part of their training at the Pedagogical University, which forms individual and professional qualities that are important for future specialist, readiness for specific type of professional activity. Each of the disciplines of future teachers on Physics professional training: "Mathematical Methods in Physics", "Theoretical Physics", "Physics of Solids" etc., affects the formation and development of future specialists’ professional competence. It is proved that the formation and development of mathematical competence of future teachers on Physics in teaching Mathematical Methods in Physics and Theoretical Physics – is a multi process based on fundamentalization, interdisciplinary integration, context, informational and the basic competency approaches all together provide specialists’ readiness and ability to solve educational and subsequently professional tasks.