Дисертацію присвячено розробці, теоретичному обгрунтуванню та експериментальній перевірці моделі професійного саморозвитку майбутнього педагога на естетичних засадах. Вивчено накопичений досвід і здійснено аналіз сучасного стану підготовки майбутніх педагогів у вищих педагогічних навчальних
закладах. Обґрунтовано наукові положення про: здійснення професійного саморозвитку на естетичних засадах; формування мотивації, теоретичної й практичної підготовленості до професійного саморозвитку на естетичних засадах; поетапність здійснення професійного саморозвитку на естетичних засадах.
The thesis is devoted to the development, theoretical specification and experimental check of the model of the professional self-development of a future pedagogue on the aesthetic bases. The accumulated experience was studied, and the analysis on the modern state of the preparation of a future pedagogue in the higher educational establishments was conducted. The scientific statements on the professional self-development on the aesthetic bases, motivation formation, theoretical and practical readiness to the professional selfdevelopment on the aesthetic base, the stage-by-stage realization of the professional selfdevelopment on the aesthetic bases were grounded.