Дисертація присвячена дослідженню проблеми мовленнєвого розвитку дітей старшого дошкільного віку з моторною алаліє та визначенню ефективних методів і прийомів формування усного зв’язного мовлення цієї категорії дітей. Досліджено проблему формування усного зв’язного мовлення; визначено теоретико-методичні аспекти формування усного зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку в загальнопедагогічній та спеціальній літературі, проаналізовано сучасний зміст та стан організації логопедичної роботи з дітьми з тяжкими порушеннями мовлення; виявлено стан сформованості усного зв’язного мовлення у старших дошкільників із моторною алалією; розроблено методику формування усного зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з моторною алалією, яка охоплює діагностико-організаційний, корекційнодіяльнісний та функціонально-комунікативний етапи. Визначені педагогічні умови, що забезпечують ефективність процесу формування усного зв’язного мовлення у дітей старшого дошкільного віку з моторною алалією; виявлено критерії і показники, рівні сформованості усного мовлення. Визначено основні тенденції мовленнєвого розвитку дітей із моторною алалією.
Dissertation is devoted to investigation of problems of speech development of senior preschool children with motor alalia and identifying effective methods and techniques of formation of oral coherent speech for such category of children. In thesis, the problem of formation of oral coherent speech is investigated; theoretical and methodological aspects of the formation of oral coherent speech at preschool children in general pedagogical and specialized literature are defined, modern content and organization of logopedic work with children with severe speech disorders is analyzed; condition of formation of oral coherent speech at the senior preschool children with motor alalia is identified; methodic of forming of oral coherent speech at preschool children with motor alalia, which covers three stages of diagnostic and organizational, correctional-activity and functional-communicative is developed. Psycho-pedagogical conditions that ensure the effectiveness of the process of formation of oral coherent speech at preschool children with motor alalia is defined; criteria and indicators, levels of formation of oral speech are revealed. Main tendencies of speech development of children with motor alalia are defined.