У статті проаналізовано поняття педагогічна технологія і технологія навчання. Встановлено, що педагогічна технологія побудована на основі реалізації особистісного, системного і діяльнісного підходів. Педагогічна технологія – це природовідповідна, цілісна система форм, методів і засобів навчання, а також теорія проектування і механізм практичного використання цієї системи для досягнення гарантованого результату під час реалізації науково обґрунтованого дидактичного процесу, незалежно від особливостей (специфіки) предмета, що вивчається. Обґрунтовано, що технологія навчання – поняття близьке, але не тотожне педагогічній технології, оскільки воно відбиває шлях засвоєння конкретного навчального матеріалу (поняття) у рамках певного предмета, теми, питання в межах обраної технології. Технології навчання варіативні і схожі на індивідуальні методики.
В статье проанализированы понятия педагогическая технология и тех-нология обучения. Установлено, что педагогическая технология построена на основе реализации личностного, системного и деятельностного подходов. Педагогическая тех-нология – это природосоответствующая, целостная система форм, методов и средств обучения, а также теория проектирования и механизм практического использования этой системы для достижения гарантированного результата при реализации научно обоснованного дидактического процесса, независимо от особенностей (специфики) изу-чаемого. Обосновано, что технология обучения понятие близкое, но не тождественное педагогической технологии, поскольку оно отражает путь усвоения конкретного учебно-го материала (понятия) в рамках определенного предмета, темы, вопроса в пределах выбранной технологии. Технологии обучения вариативные и похожи на индивидуальные методики.
The article analyzes the concept of pedagogical technology and teaching technology.
It is established that pedagogical technology is based on the implementation of personal, system and activity approaches. Pedagogical technology is an environmentally relevant, holistic system of forms, methods and means of learning, as well as the theory of design and the mechanism of prac-tical use of this system to achieve a guaranteed result in the implementation of a scientifically based didactic process, regardless of the peculiarities (specifics) of the subject being studied. It is substantiated that technology of teaching is a concept close but not identical to pedagogical tech-nology, since it reflects the way of mastering a particular educational material (concept) within the framework of a certain subject, topic, the question within the framework of the chosen technology. Learning technologies are varied and similar to individual techniques. The personal character of learning technology, in our opinion, is its orientation towards the formation and development of pro-fessionally meaningful personality traits. The educational process in the application of pedagogical technology has the following characteristics: planning, analysis of goals, scientific organization of the educational process, the choice of methods, tools, materials that most meet the goals and con-tents in order to increase the effectiveness of learning; standardization, unification of the process, the possibility of its reproduction in relation to the given conditions, control (diagnostic purposes) as a component; ensuring the guaranteed effectiveness, the effectiveness of the educational process, reproducibility of the results.