The study reveals the theoretical and applied aspects of the development of readiness to build a career in teacher graduates in the settings of vocational training. The study found positive changes in the professional component of students‟ career development due to organized favorable learning settings that implement a step-wise based approach to the organizing of the educational process that relies on a phased sequence of educational actions based on the transition from simpler to more complex tasks, from the slow to the rapid pace of their fulfillment. It was found that the indicators of student success in building their careers were positive feedback from practitioners and teachers, who reported that in the process of students‟ internships they managed to effectively influence the development of personal integrity and aesthetic culture of schoolchildren, their active attitude to the aesthetic phenomena of reality and art. The study substantiates that the above result was achieved due to purposeful and systematic formation of children‟s abilities of aesthetic perception, stimulation, and actualization of their creative potential, improvement of practical knowledge, skills, and abilities in the field of fine arts along with the development of their desire for creative self-realization. activities.
У статті висвітлено теоретичні й прикладні аспекти розвитку готовності до побудови кар‟єри у майбутніх вчителів в умовах професійної підготовки. У результаті дослідження виявлено позитивні зміни у професійному компоненті побудови студентами їх кар‟єри шляхом організації сприятливих умов навчання, що передбачають організацію освітнього процесу на засадах поетапної послідовності навчальних дій, базованої на переході від більш простих до складних завдань, від повільного до швидкого темпу їх реалізації. З‟ясовано, що показниками успішності студентів у побудові їх кар‟єри були позитивні відгуки вчителів-практиків й викладачів, які вказували на те, що у процесі виробничої практики студентів їм вдалося ефективно вплинути на розвиток особистої цілісності та естетичної культури школярів, їх активне ставлення до естетичних явищ дійсності та мистецтва. У дослідженні обґрунтовано, що такий результат було досягнуто завдяки цілеспрямованому та системному формуванню у дітей здатностей естетичного сприйняття, стимулюванню та актуалізації їх творчого потенціалу, вдосконаленню практичних знань, умінь та навичок у галузі образотворчого мистецтва поряд із розвитком їх прагнення до творчої самореалізації в різних видах поліхудожньої діяльності.