У дисертації здійснено концептуалізацію теоретико-методологічних засад дослідження самосвідомості особистості у філософському дискурсі. Проаналізовано актуалізацію теми особистості у історико-філософській ретроспективі від Античного стоїцизму і неоплатонізму до нашого часу. Проаналізовано проблему співвідношення особистості та культури, а також філософсько-антропологічних засновків формування самосвідомості особистості. Виявлено роль освіти та виховання у справі становлення самосвідомості особистості. Досліджено філософсько-антропологічні та культурні чинники становлення самосвідомості особистості, їх взаємний зв’язок та взаємодію. Проаналізовано вплив освіти та виховання на формування самосвідомості особистості. Прослідковано історичну ґенезу розуміння мови як чинника суспільної життєдіяльності і засобу формування самосвідомості особистості. Здійснено філософську рефлексію функцій мови в суспільстві. Виявлено суперечності реалізації мовних стратегій та мовних практик в сучасному світі. Проаналізовано місце та роль української мови серед основних мов світу. Досліджено можливості та умови підвищення ефективності впровадження української мови у навчальний процес.
The formation of personality is closely associated with its capacity for self- reflection, but the latter is not an independent phenomenon, it is connected with self-consciousness as the highest level of its development, which helps not only to understand ouselves, but also to cultivate the self, to find our place in the world. The thesis dwells upon the degree to which language as a whole can penetrate the conscious thinking and influence the shaping of self-consciousness of an individual. The thesis is the first research highlighting the conceptualization of theoretical and methodological approaches to researching self-consciousness in philosophical discourse. The actualization of personality problem was analyzed at the historical and philosophical retrospective from Antic Stoicism and Neo-Platonism to present time. The problem of personality and culture correlation as well as philosophical-anthropological premises of shaping self-consciousness were analyzed.