Дисертація є першим комплексним дослідженням науково-педагогічної спадщини вчених Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, у 20-50-х роках ХХ ст. Розглянуто роль науково-педагогічної діяльності викладачів закладу у реформуванні та побудові системи національної освіти України 20-х років. Для цілісного вивчення дитини важливими були дослідження викладачів у галузі експериментальної педагогіки: дитяча праця, працездатність учнів на уроках, метод тестування, вплив середовища на розвиток дітей, дитячі інтереси, профорієнтація. Визначено основні напрями науковопедагогічних ідей учених у 20−50-х роках. У дидактичній спадщині виокремлено проблему організаційних форм навчання: особливості використання Дальтонплану, проектної форми, екскурсійного навчання, навчання за комплексними програмами, класно-урочної системи. Досліджено ідеї розумового, морального, трудового, фізичного, естетичного, сімейного виховання у працях науковців закладу. Узагальнено історико-педагогічну спадщину викладачів та підкреслено їхній внесок у розвиток історії вітчизняної педагогічної науки.
The dissertation is the first complex research of scientifically-pedagogical heritage of National Pedagogical Dragomanov University scientists in the 20−50th years of XX century. The role of scientific-pedagogical activity of scientists in reforming and building of the national education system in 1920th is examined. The experimental research of teaching staff were important for the comprehensive study of the child: the child’s labour, pupils’ working capacity during lessons, the testing method, the influence of environment on children’s development, a professional orientation, children’s interests. Basic directions scientific-pedagogical ideas of university teaching staff in 1920-50th are determined. In the didactic heritage the problem of teaching forms is selected: features of the use of Dalton’s plan, project forms, excursion studies, complex studies and lesson studies. Scientific views on the teacher’s personality and his professional activity in the researches’ works are analysed. It is determined the role of the scientists in investigating the problem of pedagogical teacher training: the improvement of pedagogical disciplines teaching quality, practical training, forming of abilities and skills required for future teachers. The conclusions are done about actuality of teachers’ scientifically heritage in the development of the modern education: ideas of national education, the comprehensive learning the child, the problem of the social and educational process.