У роботі представлено обґрунтування взаємозв’язків між формуванням предметних інформатичних компетентностей та розвитком інтелектуальної, рефлексивної та гуманістичної складової особистісного потенціалу учнів основної школи під час навчання інформатики; систематизовано психолого-педагогічні особливості, фактори формування інформатичних компетентностей та розвитку особистісного потенціалу учнів у процесі навчання інформатики в основній школі; визначено сутність ІКТ-орієнтованого освітнього середовища створеного на основі гуманістичного підходу у методичній системі навчання інформатики в основній школі; обґрунтовано та розроблено комп’ютерно-орієнтовану методичну систему розвитку особистісного потенціалу учнів та формування у них інформатичних компетентностей у процесі навчання інформатики в основній школі на основі гуманістичного підходу; розроблено методичні настанови щодо удосконалення процесу навчання інформатики учнів основної школи шляхом впровадження ІКТорієнтованого освітнього середовища на гуманістичних засадах, зокрема: методичні настанови щодо організації уроків та позакласних заходів, проектної діяльності з інформатики на гуманістичних засадах, використання ресурсів Інтернету для гармонійного розвитку особистості школяра, робочі зошити, комплекс спеціальних компетентнісних задач з інформатики; розроблено комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання інформатики: конструктор уроку інформатики з метою розвитку рефлексивної складової особистісного потенціалу школярів, електронний рефлексивний журнал класу, освітню карта успіху учня, електронний інструментарій діагностики особистісного потенціалу учнів, навчальні веб-блоги, щоденник успіхів учня.
This paper presents grounding the relations between the forming object informatics competencies and development of intellectual, reflexive, and humanistic component of the personal potential of the secondary school pupils during studying Computer Sciences; in this paper the author systematized psychological and pedagogical peculiarities, factors of forming informatics competencies and development of the personal potential of the secondary school pupils during studying Computer Sciences; the author defined the nature of the ICT-based educational environment, established on the basis of humanistic approach in the methodical Computer Sciences teaching system in the secondary school; the author explained and developed computer-oriented methodical system of the personal potential development of pupils and formation of informatics competencies during the process of the Computer Sciences teaching in the elementary school on the basis of humanistic approach; the author developed methodological guidelines for the improvement of the Computer Sciences teaching the pupils of the secondary school through the introduction of the ICT-based educational environment created by humanistic principles, in particular, methodological guidelines regarding the organization of lessons and out-of-school activities, project activities in the Computer Sciences on humanistic principles, use of the Internet resources for harmonious development of the personality of students, work-books, complex of special competencies tasks in the Computer Sciences; the author developed computer-based means of the Computer Sciences teaching such as the Computer Sciences lesson’s constructor to develop reflexive component of the personal potential of a pupil, electronic reflexive class register, educational card of pupil’s success, electronic complex of diagnostics of the pupils’ personal potential, educational Web-blogs, students' record book.