The article proves that knowledge of psychological and pedagogical bases of a professional career phenomenon allows to take into account the ascending and descending phases of development, critical periods of life, as well as to predict the influence of socio-economic and personal factors on the teacher's personality development. The purpose of the article is to conduct a psychological and pedagogical analysis of the phenomenon of a professional teacher's career in Ukraine. Consequently the study theoretically grounds the necessity to take into account the modern teacher work peculiarities, due to the specificity of the environment, the presence of constant contacts with people with different temperaments, the need to withstand emotional stability. Moreover the article also confirms that there are a number of issues regarding both the professional development of the teacher's personality and his / her career management. The author of the article notes that this state of affairs is caused by the lack of purposeful influence on the process of the teachers' professional career formation and development, which in turn leads to a decrease in the efficiency of using the educational institution resources. It is important to take into account the main tasks that a teacher performs within the educational process, namely to provide a clear structure of the educational process; to teach students with enthusiasm and passion; to have a positive mood; to use humour during the classes; to increase the interest of students in the lessons; interest in the life of students outside the educational establishment; treat students with respect. As a result the research proves the necessity to take into account psychological and pedagogical components while building a teacher's professional career, they are the level of motivation of professional activity; the ability to empathize; the level of aggression; the level of neuro-psychic stability; the level of emotional burnout; a professional and general erudition; a culture of behaviour; a range of interests; a style of communication; an observance of rights and responsibilities, etc.
У статті доведено, що знання психолого-педагогічних основ феномену професійної кар’єри дозволяє врахувати висхідні і низхідні фази розвитку, критичні періоди життя, а також спрогнозувати вплив соціально-економічних та особистісних факторів на розвиток особистості вчителя. Обґрунтована необхідність врахування особливостей трудової діяльності сучасного вчителя, що обумовлюється специфікою середовища, наявністю постійних контактів з людьми, які мають різноманітні темпераменти, необхідністю витримувати емоційну стійкість. Підтверджена наявність ряду проблем, пов’язаних як із професійним розвитком особистості вчителя, так і з управлінням його кар’єрою. Такий стан речей обумовлений відсутністю цілеспрямованого впливу на процес формування та розвитку професійної кар’єри вчителів, а це у свою чергу призводить до зниження ефективності використання ресурсів закладу освіти. Актуальним залишається врахування основних завдань, які виконує вчитель у межах освітнього процесу (забезпечити читку структуру освітнього процесу; навчати з ентузіазмом і пристрастю; мати позитивний настрій; використовувати гумор під час проведення занять; підвищити зацікавленість навчанням учнів; використовувати інтереси учнів при проведенні занять; проявляти інтерес до життя учнів за межами закладу освіти; ставитися до учнів з повагою). При побудові професійної кар’єри вчителя доведена необхідність врахування психолого-педагогічних компонентів (рівень мотивації професійної діяльності; здатність до емпатії; рівень агресивності; рівень нервово-психічної стійкості; рівень емоційного вигорання; сформованість моральних, філософських, естетичних цінностей; психолого-педагогічна майстерність; професійна та загальна ерудиція; культура поведінки; коло інтересів; стиль спілкування; дотримання прав та обов’язків тощо).
В статье доказано, что знания психолого-педагогических основ феномена профессиональной карьеры позволяет учесть восходящие и нисходящие фазы развития, критические периоды жизни, а также спрогнозировать влияние социально-экономических и личностных факторов на развитие личности учителя. Обоснована
необходимость учета особенностей трудовой деятельности современного учителя, что объясняется спецификой среды, наличием постоянных контактов с людьми, которые имеют различные темпераменты, необходимостью выдерживать эмоциональную устойчивость. Подтверждено наличие ряда проблем, связанных как с профессиональным развитием личности учителя, так и с управлением его карьерой. Такое положение вещей обусловлено отсутствием целенаправленного воздействия на процесс формирования и развития профессиональной карьеры учителей, а это в свою очередь приводит к снижению эффективности использования ресурсов
учебного заведения. Актуальным остается учета основных задач, которые выполняет учитель в пределах образовательного процесса (обеспечить читка структуру образовательного процесса; учить с энтузиазмом и страстью; иметь позитивный настрой, использовать юмор во время проведения занятий; повысить заинтересованность знаний учащихся, использовать интересы учащихся при проведении занятий; проявлять интерес к жизни учащихся за пределами учебного заведения; относиться к ученикам с уважением). При построении профессиональной карьеры учителя доказана необхо-димость учета психолого-педагогических компонентов (уровень мотивации профессиональной деятельности, способность к эмпа-тии, уровень агрессивности, уровень нервно-психической устой-чивости, уровень эмоционального выгорания; сформированность нравственных, философских, эстетических ценностей; психолого-педагогическое мастерство; профессиональная и общая эрудиция; культура поведения; круг интересов, стиль общения, соблюдение прав и обязанностей и т.д.).