У статті доведено, що для покращення підготовки вчителів необхідно враховувати рівень розвитку сучасних інформаційно-комунікаційних технологій та широко впроваджувати елементи дистанційного навчання в систему підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Обґрунтована необхідність зміни системи навчання. Слід відійти від традиційної лекційно-практичної системи організації занять і впроваджувати новітні форми – круглі столи, дискусії, презентації успішного передового досвіду, конференції тощо. За такої організації підвищення кваліфікації слухачі курсів не лише виступають споживачами інформації, а й діляться власним досвідом, перетворюючись на активних учасників освітнього процесу. Підтверджена необхідність у постійному оновленні змісту навчальних дисциплін з урахуванням запиту роботодавців та особистості. Удосконалення змісту слід здійснювати у площині посилення творчої складової, надання можливості для самостійного вибору та опрацювання актуальних проблем з наступним їх оприлюдненням та відстоюванням під час оприлюднення. Актуальним залишається запровадження компетентнісного підходу. Під час занять та особливо при проведенні контролю необхідно загострювати увагу не лише на сформованих знаннях та уміннях, а й на розвитку професійно-важливих якостях особистості, здатності до адоптації та контролю ситуації міжособистісного спілкування, опиратися професійному вигоранню, здійснювати аналіз станів професійної деформації, а головне набутого досвіду в сфері професійної діяльності. Доведена необхідність створення соціальної спільноти вчителів, що існує на засадах професійного вдосконалення, особистісного зростання та розвитку творчого потенціалу. За допомогою інтернет ресурсів залучати вчителів до обміну досвідом, аналізу спільних проблем в освіті, вирішення індивідуальних утруднень взаємодії з учнями, колегами та адміністрацією закладу освіти.
In the article it is proved that in order to improve the training of teachers, it is necessary to take into account the level of development of modern information and communication technologies and to widely introduce the elements of distance learning in the system of professional development of pedagogical workers. The necessity of changing the system of education is substantiated. It is necessary to depart from the traditional lecture and practical organization system of classes and to introduce the latest forms - round tables, discussions, presentations of successful advanced experience, conferences, etc. Under such an organization, advanced courses not only act as consumers of information, but also share their own experiences, turning into active participants in the educational process. The necessity of continuous updating of the content of educational disciplines with the consideration of the employers' and individual's request is confirmed. Improvement of the content should be carried out in the area of strengthening the creative component, providing opportunities for independent selection and processing of actual problems with their subsequent disclosure and advocacy at the time of promulgation. The implementation of a competence approach remains relevant. During the classes and especially during the control, attention should be paid not only to the existing knowledge and skills, but also to the development of the professional qualities of the individual, the ability to adapt and control the situation of interpersonal communication, to rely on professional burnout, to analyze the conditions of professional deformation, and most importantly acquired experience in the field of professional activity. The necessity of creating a social community of teachers, based on the principles of professional development, personal growth and development of creative potential, is proved. With the help of online resources, teachers can be involved in the exchange of experience, analysis of common problems in education, solving individual problems of interaction with students, colleagues and the administration of educational institutions.