Дисертація присвячена проблемі наскрізного формування методичної компетентності майбутнього учителя фізики під час вивчення дисциплін професійної та практичної підготовки. На основі аналізу дослідження проблеми у дисертації виявлено окремі протиріччя щодо підготовки учителя фізики у закладах вищої освіти та визначено особливості, запропоновано прийоми, способи реалізації компетентнісного підходу у фаховій підготовці майбутнього вчителя на основі пропедевтичного підходу. У межах дисертаційної роботи здійснено грунтовний аналіз педагогічних, психологічних, філософських та науково-методичних праць з проблеми; уточнено та інтерпретовано основний поняттєво-термінологічний апарат дослідження; обгрунтувано вихідні положення та розкрито теоретичні та методологічні засади створення системи наскрізного формування методичної компетентності майбутнього учителя фізики засобами дисциплін професійної та практичної підготовки.
The thesis is devoted to the problem of the comprehensive development of the methodological competency of the future teacher of physics during the studying of the disciplines of professional and practical training. On the basis of the problem research analysis in the thesis certain contradictions concerning the preparation of a physics teacher in higher educational institutions have been identified and the particular qualities
have been determined, methods and approaches of competency-building approach realization in the professional training of the future teacher based on the propaedeutic
approach have been offered. Within the framework of the thesis a thorough analysis of pedagogical, psychological, philosophical and scientific-methodical works on the problem has been carried out; the basic conceptual-terminological mechanism of the research has been specified and interpreted; basic premises have been substantiated and the theoretical and methodological principles of the system of comprehensive formation of methodical competency of the future physics teacher creation by means of disciplines of professional and practical training have been revealed.