Нова освітня парадигма вимагає перегляду організації навчання у ЗВО України. Інноваційне оновлення педагогічної системи має забезпечити зростання особистісного потенціалу як студентів, так і викладачів, сприяти їхньому самовдосконаленню та саморозвитку. Необхідно замінити традиційну освіту, яка характеризується накопичуванням знань на освіту проблемно-визначальну. Головне завдання освіти формувати та розвивати особистість студента, спонукати її до набуття знань та практичних умінь.
While studying, students have to do much more than just listen and record the teacher's ready thoughts. They can produce information independently, identify and discuss problems, find ways to solve them, observe and plan. Must be able to apply new knowledge and skills in practice, create feedback. The innovative renewal of the pedagogical system should ensure the growth of the personal potential of both students and teachers, promote their self-improvement and self-development. It is necessary to replace traditional education, which is characterized by the accumulation of knowledge, with problem-determining education