У дисертації здійснено теоретико-експериментальне вивчення чинників розвитку довільності емоційної регуляції у дітей молодшого шкільного віку. Визначено поняття «Довільність емоційної регуляції у молодших школярів», критерії (контрольованість емоційного збудження; переважання емоційних проявів негативної чи позитивної модальності; здатність до регулювання поведінкових проявів у міжособистісній взаємодії та навчально-пізнавальній діяльності), її показники та рівні (високий, середній, низький). Обґрунтовано, розроблено, апробовано та доведено ефективність комплексної програми. Розроблено психолого-педагогічні рекомендації шкільним психологам, батькам та вчителям, які сприяють розвитку у дитини довільності емоційної регуляції.
The thesis presents a theoretical and experimental study of the factors of development of arbitrariness of emotional regulation in children of primary school age. The dissertation deals with the concept of "Arbitrariness of emotional regulation in primary school children", criteria (accountability of emotional arousal, the prevalence of emotional displays of negative or positive modality, the ability to regulate behavioral manifestations of interpersonal interaction and educational and cognitive activity), its parameters and levels (high, medium, low). The integrated program is developed, tested, its effectiveness is proved. Psychological and pedagogical recommendations for school psychologists, parents and teachers that shape a child's arbitrariness of emotional regulation were made.