Робота присвячена формуванню методичної компетентності вчителя фізики на основі вивчення положень дидактики фізики в навчальному процесі педагогічного ВНЗ. Розроблена інноваційна система методичної підготовки вчителя фізики на основі врахування сучасних тенденцій вищої педагогічної освіти: особистості майбутнього вчителя, змісту освіти, управління освітою, організації освітнього середовища, реалізації освітніх технологій та врахування критеріїв якості освіти. Побудовано функціональні моделі особистості вчителя фізики та навчального процесу в АНЗ у взаємозв’язку школа – ВНЗ – школа. Захищається розроблена система організації навчального процесу з методики викладання фізики у педагогічному ВНЗ, а також методика реалізації модульного навчання на основі цільових програм. Встановлено, що пропонований підхід до реалізації навчального процесу з методики навчання фізики сприяє досягненню студентами прогнозованих рівнів знань.
Work is devoted to forming of methodical competence of teacher of physics on the basis of study of positions of didactics of physics in the educational process of pedagogical university. Developed innovative system of methodical preparation of teacher of physics on the basis of account of modern tendencies of higher pedagogical education: personalities of future teacher, maintenance of education, management by education, organization of educational environment realization of educational technologies and account of criteria of quality of education. The functional models of personality of teacher of physics and educational process are built in university in intercommunication school – university — school. There is on the defensive the developed system of organization of educational process from the method of teaching of physics in pedagogical ВНЗ, and also method of realization of module studies on the basis of the having a special purpose programs. It is set that offered approach to realization of educational process from the method of studies of physics is instrumental in achievement by the students of the forecast levels of knowledges.