Дисертаційне дослідження присвячене актуальній психолого-педагогічній проблемі підготовки до опанування грамоти розумово відсталих дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку. Розроблені в дисертації критерії та рівні підготовленості розумово відсталих дітей до опанування грамоти і стану сформованості у них мовленнєвої компетенції дозволили виявити особливості процесу їх формування, з урахуванням яких розроблено методику корекційної роботи з підготовки до опанування грамоти розумово відсталих дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку, спрямовану на розвиток мовленнєвих та основних компонентів підготовки до опанування грамоти, а також встановлення залежності їх рівня від сформованості мовленнєвої компетенції. Розроблено психолого-педагогічні та методичні заходи формування мовленнєвої компетенції розумово відсталих дітей як
чинника мовленнєвого та мисленнєвого розвитку дітей, їхнього особистісного становлення, оптимізації міжособистісних стосунків та успішної соціалізації в суспільстві.
The thesis is focused on the topical psychological and pedagogical problem of training to master literacy mentally retarded children of senior preschool and younger school age. Criteria and levels of training mentally retarded children to master literacy and condition of forming of their language competence developed in the thesis has allowed to reveal features of the process of their formation, which developed the methodology of correctional work in preparation for literacy mentally retarded children of senior preschool and younger school age, aimed at the development of speech and of the main components of preparation for literacy, and establishing their dependence on the level of formation of speech competence. It was developed psychological, pedagogical and methodological activities the formation of the language competence of mentally retarded children as a factor of mental and speech development of children, their personal development, optimization of interpersonal relationships and successful socialization in society.