У дисертації обґрунтовано суть поняття «готовність до використання іноземної мови у професійній діяльності». Схарактеризовано компоненти готовності: мотиваційний, комунікативнокогнітивний, операційно-технологічний та рефлексивно-оцінний, визначено критерії і рівні сформованості. Розроблено модель формування готовності в майбутніх інженерів-програмістів до використанння іноземної мови у професійній діяльності через упровадження особистісно орієнтованого навчання на основі різнорівневого підходу. Виокремлено й науково обґрунтовано психологічні, організаційнопедагогічні, професійно-технологічні й ресурсно-методичні умови формування готовності у професійній підготовці майбутніх інженерів-програмістів.
In the research the essence of the concept «readiness to use a foreign language in the professional activity» has been outlined as a future specialist’s dynamic quality manifested in the ability to use and deepen the obtained knowledge and skills for performing professional tasks. It is a bilateral phenomenon: on the one hand it is a set of qualities; on the other hand it is a person’s psychological state. The author created and experimentally checked the efficiency of the model for the formation of the future IT-engineers’ readiness to use a foreign language in the professional activity. The concept of the model is in the renovation of the foreign language teaching contents (target block) for gaining the necessary readiness components (contents block) by using a corresponding procedure of the teaching process (organizational-procedural block) aimed at formation of the future IT- engineers’ readiness to use a foreign language in the professional activity at three levels (result block). Key words: readiness; ESP; person oriented teaching; multi-level approach.