Дисертаційне дослідження присвячено проблемі формування у розумово відсталих підлітків уявлень про майбутню сім’ю з метою удосконалення шляхів підготовки учнів спеціальної школи до дорослого самостійного життя, одна зі складових якого – створення власної сім’ї. Здійснено теоретичний аналіз психологічних засад підготовки підлітків до сімейного життя у психолого-педагогічній літературі. Визначено основні структурні компоненти, показники, рівні сформованості уявлень про майбутню сім’ю, виявлено їх психологічні особливості в розумово відсталих підлітків 12-13 років (7-й клас) та 14-15 років (9-й клас) у порівнянні з підлітками з
нормою інтелекту 14-15 років (9-й клас), описано вікову динаміку та гендерні відмінності.
The dissertation research is devoted to the problem of formation of ideas about the future family of mentally retarded adolescents with the purpose of improving ways of preparation the pupils of special schools for adult independent life, one of the components of which is the creation of their own family. The theoretical analysis of psychological principles of preparation of adolescents for family life in general and special psychological and pedagogical literature is carried out. The factors, criteria and levels of ideas about the future family of mentally retarded boys and girls in adolescence are defined. Their age
dynamics and gender differences are shown. The peculiarities of ideas formation about the future family of mentally retarded adolescents are defined. The complex system of correction and developmental work on the formation of ideas about the future family of mentally retarded adolescents is worked out and approved.