Дисертацію присвячено проблемі розвитку у старшокласників умінь виконувати наближені обчислення в процесі вивчення математики. У роботі на основі запропонованої структури змістової лінії «Наближені обчислення» в старших класах розроблено і теоретично обґрунтовано методичну систему формування і розвитку у старшокласників умінь виконувати наближені обчислення, а саме: цілі і зміст, сукупність організаційних форм, методів та засобів відповідно до кожної теми курсу алгебри та початків аналізу 10-11 класів, курсу стереометрії, розроблено методичні рекомендації щодо формування та розвитку умінь старшокласників виконувати наближені обчислення під час навчання математики. Проведене експериментальне впровадження результатів дослідження свідчить, що використання запропонованої методичної системи формування і розвитку у старшокласників, умінь виконувати наближені обчислення в процесі навчання математики, яка враховує сучасні вимоги системи освіти, особливості навчальної діяльності та віковий фактор учнів 10-11 класів, забезпечує: свідоме оволодіння учнями уміннями і навичками виконувати наближені обчислення як засобом реалізації міжпредметних зв’язків; використання наближених обчислень у майбутній професійній діяльності; активізацію пізнавального інтересу та мотивацію до вивчення предмета, ефективність навчання як математики, так і предметів природничо-математичного напряму.
The thesis is devoted to the issue of the development of high school students’ skills to perform approximate calculations in the study of mathematics. On the basis of the proposed structure of the content line “Approximate calculation” in high school, methodical system of formation and development of high school students’ skills to perform approximate calculations has been developed and theoretically substantiated in the paper, namely the objectives and content, totality of organizational forms, methods and means according to each topic of Algebra and Precalculus course in 10 - 11 grades, Stereometry course; methodical guidelines for the formation and development of high school students’ skills to perform approximate calculations in the study of mathematics have been developed. The performed experimental introduction of the research findings testifies that the use of the proposed methodical system of formation and development of high school students’ skills to perform approximate calculations in the study of mathematics that addresses current demands of education system, characteristic features of educational activities and age factor of 10 - 11 grade students, provides for: conscious acquisition of knowledge and skills by students required to perform approximate calculations as a mean of implementing interdisciplinary links; application of approximate calculations in future professional activities; activation of cognitive interest and motivation to study the subject, efficiency of studying mathematics as well as natural science subjects directly.